Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16422
Titre: تشريعات حمورابي
Auteur(s): توكال, أحمد
بوزرد, محمد
Mots-clés: حضارة بابل
عصر حمورابي
تحليل محتوى تشريعات حمورابي
التأثير التاريخي
Date de publication: 1-jui-2025
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تعد شريعة حمورابي إحدى أبرز الشواهد التاريخية على تطور الفكر القانوني في الحضارات القديمة، حيث تمثل مرحلة متقدمة في مسار بناء الدولة المنظمة ذات التشريعات المدونة، تهدف هذه الدراسة إلى تقديم تحليل موسع لهذه الشريعة من خلال وضعها في سياقها الحضاري ضمن بلاد بابل في القرن الثامن عشر قبل الميلاد، مع التركيز على تحليل مضامينها القانونية والاجتماعية واستكشاف أثرها التاريخي على المدونات اللاحقة، مثل الشريعة العبرية وقوانين شعوب حضارت الجوار، فضلاً عن تتبع امتداداتها في النظم القانونية والفكر القانوني المعاصر. تستند الدراسة إلى فرضية رئيسة مفادها أن شريعة حمورابي ليست مجرد مجموعة من النصوص العقابية أو التنظيمية، بل تعبر عن مشروع حضاري متكامل يهدف إلى ترسيخ سلطة الدولة وتنظيم المجتمع ضمن إطار رؤية دينية وقانونية موحدة، لتحقيق هذه الفرضية استُخدم مزيج من المناهج العلمية مثل المنهج التاريخي لدراسة السياقات التي نشأت فيها شريعة حمورابي، والمنهج التحليلي لتفكيك مضامينها وبنيتها القانونية، والمنهج المقارن لرصد أوجه التشابه والتباين بين الشريعة البابلية والأنظمة التشريعية الأخرى. تمهيدًا للدراسة، ركز الفصل الأول على تقديم قراءة تاريخية عميقة للواقع السياسي والاقتصادي والديني والثقافي الذي هيأ الظروف لنشوء شريعة حمورابي، تناول هذا الفصل تطور مدينة بابل وتحولها إلى مركز حضاري وإمبراطوري في عهد حمورابي، مع دراسة سيرته السياسية ودوره كمشرّع وظّف السلطة الدينية لإضفاء شرعية قائمة على مفهوم العدالة المرتبطة بالإرادة الإلهية، كما أظهرت الدراسة أن الشريعة جاءت كنتيجة مباشرة لسياسات حمورابي الإصلاحية والعسكرية، التي هدفت إلى توحيد المجتمع وترسيخ مركزية الحكم ضمن نطاق جغرافي واسع. في الفصل الثاني، تناولت الدراسة بالتحليل البنية الداخلية لشريعة حمورابي من حيث مصادر التشريع، وأهدافه، وهيكليته القانونية. أبرز التحليل أن الشريعة تضمنت نظامًا قانونيًا متكاملًا وشاملًا لمجالات متعددة مثل القضاء، والأسرة، والمعاملات التجارية، بالإضافة إلى العقوبات. وتميزت الشريعة بتبنيها مبدأ العدالة ولو بصيغة طبقية، مع إيلاء اهتمام خاص بحماية الفئات الضعيفة مثل الأرامل، اليتامى والعبيد،كذلك كشفت النصوص عن تصور متقدم للمسؤولية والعقوبة والضبط الاجتماعي، بما يعكس رؤية تشريعية تهدف إلى التنظيم وإرساء النظام تحت مظلة مؤسسة قانونية معلنة تستبدل الحكم الشخصي أو العرفي بتقنين مؤسسي. انتقل الفصل الثالث إلى استعراض الأثر التاريخي لشريعة حمورابي عبر دراسة مقارنة بينها وبين النظم القانونية اللاحقة مثل الشريعة العبرية وقوانين شعوب الجوار. تبين أن العديد من المفاهيم الجوهرية كـمبدأ المعاملة بالمثل، وتنظيم العقود، والمسؤولية المهنية، وحماية الفئات المهمشة كانت حاضرة في شريعة حمورابي وانتقلت لاحقًا بصورة مباشرة أو غير مباشرة إلى الشرائع الأخرى وصولًا إلى الفكر القانوني الحديث. كما أوضحت الدراسة أن عملية تقنين التشريعات علنًا كما تجلت في مسلة حمورابي شكلت نقلة نوعية في تطور "مفهوم سيادة القانون"، وهو أساس النظم الدستورية الحديثة. خلصت الدراسة إلى أن شريعة حمورابي لم تقتصر على تنظيم حياة مجتمع بابل، بل جسدت رؤية فلسفية متقدمة حول العدالة والدولة والشرعية والعقد الاجتماعي، كما أشارت النتائج إلى أن هذه الشريعة قدمت نموذجًا تشريعيًا عميق التأثير ومتعدد الأبعاد يظل حاضرًا بروحه في العديد من التشريعات الحديثة التي تستند إلى القيم والمبادئ ذاتها، يعد هذا النموذج التأسيسي شاهدًا على الثراء الحضاري والتشريعي الذي تركته الحضارة البابلية للأجيال اللاحقة.
Description: The Code of Hammurabi is one of the most prominent historical evidences of the evolution of legal thought in ancient civilizations. It represents an advanced stage in the development of an organized state with codified legislation. This study aims to provide an extensive analysis of this code by situating it within its cultural context in 18th-century BCE Babylonia. It focuses on analyzing its legal and social content and exploring its historical impact on subsequent legal texts, such as Hebrew law and the laws of neighboring civilizations, as well as tracing its influence on contemporary legal systems and legal philosophy. The study is based on the central hypothesis that the Code of Hammurabi is not merely a set of punitive or regulatory texts, but rather an integrated civilizational project aimed at consolidating state authority and organizing society within a unified religious and legal framework. To test this hypothesis, a combination of scientific approaches was used, including the historical method to examine the contexts in which the Code emerged, the analytical method to deconstruct its content and legal structure, and the comparative method to identify similarities and differences between Babylonian law and other legal systems. As an introduction, the first chapter provides a deep historical reading of the political, economic, religious, and cultural conditions that paved the way for the emergence of the Code of Hammurabi. It examines the development of the city of Babylon and its transformation into a civilizational and imperial center during Hammurabi's reign. The chapter also studies his political career and his role as a legislator who utilized religious authority to legitimize his rule based on a concept of justice tied to divine will. The study shows that the Code was a direct result of Hammurabi’s reformist and military policies, which aimed at unifying society and consolidating centralized rule over a vast geographical area. In the second chapter, the study analyzes the internal structure of the Code of Hammurabi in terms of its sources of legislation, objectives, and legal framework. The analysis reveals that the Code included a comprehensive legal system covering various areas such as judiciary, family, commercial transactions, and penalties. It is distinguished by its adoption of the principle of justice, albeit in a class-based form, with special attention to the protection of vulnerable groups such as widows, orphans, and slaves. The texts also reflect an advanced concept of responsibility, punishment, and social control, indicative of a legislative vision aimed at organization and the establishment of order under a publicly declared legal institution that replaced personal or customary rule with institutional codification. The third chapter examines the historical impact of the Code of Hammurabi through a comparative study with later legal systems, such as Hebrew law and the laws of neighboring peoples. It is evident that many core concepts—such as the principle of reciprocity, contract regulation, professional liability, and the protection of marginalized groups—were present in Hammurabi’s Code and later transmitted, directly or indirectly, to other legal systems and eventually to modern legal thought. The study also shows that the public codification of laws, as manifested in the Hammurabi stele, marked a significant shift in the development of the “rule of law” concept, which is fundamental to modern constitutional systems. The study concludes that the Code of Hammurabi was not limited to regulating the life of Babylonian society but embodied an advanced philosophical vision of justice, the state, legitimacy, and the social contract. The findings suggest that this Code presented a profoundly influential and multidimensional legislative model whose spirit continues to be reflected in many modern legal systems that draw upon the same values and principles. This foundational model stands as a testament to the civilizational and legislative richness that the Babylonian civilization bequeathed to future generations.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16422
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.HIS.2025.57.pdf3,45 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.