Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16373
Title: | صعوبة تعلم اللغة الأجنبية (الفرنسية والانجليزية) في ظل وجود الثنائية اللغوية في التعليم الابتدائي من وجهة نظر معلمي المادة |
Authors: | كراك, المختارية بلقيصرية, حكيمة |
Keywords: | صعوبات تعلم اللغة الأجنبية الثنائية اللغوية صعوبات تتعلق باللغة صعوبات تتعلق بالمعلم |
Issue Date: | 18-Jun-2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة صعوبات تعلم اللغة الأجنبية في ظل الثنائية اللغوية من وجهة نظر معلمي المادة في الطور الابتدائي لولاية تيارت، تم اتباع المنهج الوصفي نظرا لمناسبته لهدف الدراسة، بحيث طبقت الدراسة على عينة تتكون من 119 معلم ومعلمة لمادتي الفرنسية والانجليزية تم اختيارهم بطريقة قصدية لبلدية السوقر وعين الذهب تيارت، بحيث طبق عليهم استبيان الصعوبات في تعلم اللغات الأجنبية في ظل الثنائية اللغوية والمكون من 34 فقرة موزعة على أربعة أبعاد: صعوبات تتعلق باللغة، صعوبات تتعلق بالمعلم، صعوبات تتعلق بالمنهاج المدرسي والمدرسة، صعوبات تتعلق بالمجتمع والأسرة. وذلك بعد التحقق من خصائصه السيكومترية، ولمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام أساليب إحصائية وصفية (التكرارات، النسب المئوية، الانحراف المعياري، والمتوسط الحسابي والمتوسط الفرضي) وأساليب إحصائية إستدلالية (اختبار T للعينة الواحدة، اختبار T لعينتين مستقلتين وذلك بالاعتماد على نظام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. بعد إجراء المعالجات الإحصائية اللازمة توصلت الدراسة للنتائج التالية: - درجة صعوبات تعلم اللغة الأجنبية في ظل الثنائية اللغوية من وجهة نظر معلمي المادة في الطور الابتدائي لولاية تيارت جاءت بدرجة كبيرة، وشملت على الترتيب في المرتبة الأولى كل من الصعوبات التي تتعلق بالمنهاج والكتاب المدرسي والصعوبات التي تتعلق بالمجتمع والأسرة بنسبة 77%، تليها صعوبات تتعلق باللغة بنسبة 64% ثم الصعوبات التي تتعلق بالمعلم بنسبة 63.75%. - لا يوجد فروق دالة احصائيا في درجة صعوبات تعلم اللغة الاجنبية في ظل الثنائية اللغوية من وجهة نظر معلمي المادة في الطور الابتدائي لولاية تيارت تعزى لمتغير الجنس. - لا يوجد فروق دالة إحصائيا في درجة صعوبات تعلم اللغة الأجنبية في ظل الثنائية اللغوية من وجهة نظر معلمي المادة في الطور الابتدائي لولاية تيارت تعزى لمتغير التخصص |
Description: | The current study aimed to determine the degree of difficulties in teaching foreign languages under bilingualism from the point of view of teachers of the subject in the primary stage in the state of Tiaret. The descriptive approach was followed due to its suitability to the aim of the study. The study was applied to a sample consisting of 119 teachers of French and English who were chosen intentionally from the municipalities of Sougueur and Ain Eddahab, Tiaret. A questionnaire on difficulties in teaching foreign languages under bilingualism was applied to them. The questionnaire consisted of 34 paragraphs distributed over four dimensions: difficulties related to the language, difficulties related to the teacher, difficulties related to the school curriculum and school, and difficulties related to society and family. After verifying its psychometric properties, and to process the data statistically, descriptive statistical methods (frequencies, percentages, standard deviation, arithmetic mean, and hypothetical mean) and inferential statistical methods (single-sample t-test, two-independent-samples t-test) were used, using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). After conducting the necessary statistical processing, the study reached the following results: - The degree of difficulties in teaching foreign language under bilingualism, from the perspective of subject teachers at the primary level in the state of Tiaret, was high. The first place included difficulties related to the curriculum and textbook, difficulties related to society and the family, at 77%, followed by difficulties related to language at 64%, and difficulties related to the teacher at 63.75%. - There were no statistically significant differences in the degree of difficulties in teaching foreign language under bilingualism, from the perspective of subject teachers at the primary level in the state of Tiaret, attributable to the gender variable. - There were no significant differences. Statistically, the degree of difficulties encountered in teaching a foreign language under bilingualism, from the perspective of primary school teachers in the province of Tiaret, was attributed to the variable of specialization |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16373 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.79.pdf | 2,27 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.