Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16366
Titre: | اقتراح بروتوكول علاجي لتنمية الفهم الشفهي المعجمي عند أطفال ما قبل التمدرس |
Auteur(s): | حنجار, خولة |
Mots-clés: | الفهم الشفهي اللغة الروضة |
Date de publication: | 25-jui-2025 |
Editeur: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Résumé: | هدفت هذه الدراسة إلى تطبیق بروتوكول علاجي لتنمیة الفهم الشفهي لدى أطفال الروضة ( 4 سنوات – 4 سنوات ونصف)، وقد تم استخدام المنهج شبه التجریبي ذو المجموعة الواحدة للوصول لنتائج، تكونت مجموعة الدراسة من 20 عینة من أطفال الروضة (إناث وذكور) تراوحت أعمارهم بین 4 سنوات و 4 سنوات ونصف ولجمع المعلومات تم استخدام اختبار 052 والذي ویهدف هذا الاختبار إلى قیاس استراتجیات الفهم الشفهي الأطفال أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائیًا في مستوى الفهم الشفهي قبل وبعد تطبیق البروتوكول العلاجي، وذلك عند مستوى دلالة 0.01 |
Description: | This study aimed to implement a therapeutic protocol to enhance oral comprehension in kindergarten children aged between 4 and 4.5 years. A quasi-experimental design with a single group was employed to obtain the results. The study sample consisted of 20 kindergarten children (both boys and girls) whose ages ranged from 4 to 4.5 years. To collect data, the O52 test was used, which is designed to assess children’s oral comprehension strategies. The results of the study revealed statistically significant differences in the level of oral comprehension before and after the implementation of the therapeutic protocol, at a significance level of 0.01 |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16366 |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.25.pdf | 3,31 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.