Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15862
Title: | مشكلة المنهج وعلاقته بتطور العلم المعاصر- بول فيرابند أنموذجا |
Authors: | بوعلام, الزهرة |
Keywords: | التعددية المنهجية؛ المنهج العلمي؛ الإبستيمولوجيا الفوضوية |
Issue Date: | 17-ديس-2024 |
Publisher: | كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية |
Abstract: | إنّ الأطروحة الإبستيمولوجيّة التي تبناها بول فيرابند والمتمثّلة في "ابستيمولوجيا التعددية المنهجية والمعرفية"، هذه الأخيرة التي سلطت الضوء على المشكلة المطروحة على مستوى المنهج العلمي، من خلال إخضاعه للمراجعة والتمحيص، فالعلم وفق تصور "فيرابند"، يقوم على التعددية المعرفية، لا على منهج واحد ووحيد، رافضا بذلك الطابع التميزي للعلم، على باقي المعارف الأخرى، فالعلم مثله مثل باقي الأنشطة المعرفية الأخرى، فهذه التقاليد الإنسانية "فن"،"دين"،"أسطورة"، هي الأخرى لها دور فعال في تنمية وتطور الفكر العلمي، والإقرار بحق الإختلاف المعرفي، في فضاء يتسع لكل التقاليد الإنسانية. |
Description: | The epistemological thesis adopted by Paul Feyerabend، represented by "the epistemology of methodological and cognitive plurality،" highlighted the problem posed at the level of the scientific method by subjecting it to review and scrutiny. According to Feyerabend's conception، science is based on cognitive plurality، not on a single، unique method، thus rejecting the exclusive nature of science compared to other forms of knowledge. Science، like other cognitive activities such as art، religion، and myth، plays an active role in the development and evolution of scientific thought، acknowledging the right to cognitive diversity in a space that accommodates all human traditions. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15862 |
Appears in Collections: | Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.D.PHIL.2024.01.pdf | 49,86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.