Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16368
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمالك, رضا-
dc.date.accessioned2025-09-16T10:48:32Z-
dc.date.available2025-09-16T10:48:32Z-
dc.date.issued2025-07-01-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16368-
dc.descriptionThis study falls within the framework of recent efforts aimed at employing interactive technology in the therapeutic and psychological fields. It relied on virtual reality technologies, given their ability to provide safe and stimulating environments that allow children to interact and learn without direct social pressures. Videos documenting therapeutic programs based on virtual reality were analyzed, and the extent of improvement in children's verbal and non-verbal communication, as well as social integration, was measured before and after the therapeutic intervention, with a focus on children with mild to moderate levels of autism spectrum disorder. This study led to the idea of establishing a specialized economic institution concerned with designing digital therapeutic programs based on virtual reality, aiming to improve the level of social and behavioral communication in children with autism, while considering the developmental and cognitive characteristics of each age group and functional level. The institution aims to bridge the gap in programs targeting this group through innovative technological solutions supported by accurate scientific results, with the possibility of marketing these programs locally and nationally, contributing to improving the quality of life for these children, supporting their families, and enhancing the national economy through innovation in the field of digital mental healthen_US
dc.description.abstractتندرج هذه الدراسة ضمن الجهود الحديثة الرامية إلى توظيف التكنولوجيا التفاعلية في المجال العلاجي والنفسي، حيث تم الاعتماد على تقنيات الواقع الافتراضي لما توفره من بيئات آمنة ومحفزة تسمح للأطفال بالتفاعل والتعلم دون ضغوط اجتماعية مباشرة ،حيث تم تحليل فيديوهات توثق برامج علاجية قائمة على الواقع الافتراضي، وقياس مدى التحسن في مستوى التواصل اللفظي وغير اللفظي، والاندماج الاجتماعي للأطفال قبل وبعد التدخل العلاجي، مع التركيز على الأطفال من المستوى الخفيف والمتوسط من اضطراب التوحد. تمخض عن هذه الدراسة فكرة تأسيس مؤسسة اقتصادية متخصصة تُعنى بـ تصميم برامج علاجية رقمية قائمة على الواقع الافتراضي، تهدف لتحسين مستوى التواصل الاجتماعي والسلوكي لدى أطفال التوحد، مع مراعاة الخصائص النمائية والمعرفية لكل فئة عمرية ومستوى وظيفي. وتهدف هذه المؤسسة إلى سد الفجوة في البرامج الموجهة لهذه الفئة، من خلال حلول تكنولوجية مبتكرة، مدعومة بنتائج علمية دقيقة، مع إمكانية تسويق هذه البرامج على الصعيدين المحلي والوطني، بما يسهم في تحسين جودة الحياة لهؤلاء الأطفال، ودعم أوليائهم، والمساهمة في الاقتصاد الوطني عبر الابتكار في مجال الصحة النفسية الرقمية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتوحدen_US
dc.subjectالواقع الافتراضيen_US
dc.subjectبرامج علاجيةen_US
dc.subjectتحليل الفيديوهاتen_US
dc.titleفعالية الواقع الافتراضي في علاج الأطفال المصابين باضطراب التوحدen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.74.pdf2,11 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.