Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسعود, محمد-
dc.date.accessioned2025-06-30T09:21:29Z-
dc.date.available2025-06-30T09:21:29Z-
dc.date.issued2025-06-17-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16176-
dc.descriptionThis study examined the role of modern communication in vocational career choices within the vocational training sector at the National Institute of Specialized Vocational Training in sougeur. The central research question was: What is the role of modern communication in serving vocational career choices in the vocational training sector? This study explored the role of modern communication in vocational career choices at the National Institute of Specialized Vocational Training in sougeur. The research focused on how digital tools and e-management services influence trainees' decisions. A sample of 48 trainees from three specializations was surveyed using a 15-question questionnaire. Results showed that while the institute uses modern communication for guidance during registration, its implementation remains limited.en_US
dc.description.abstractقمنا بدراستنا لموضوع الاتصال الحديث ودوره في الاختيارات المهنية بقطاع التكوين المهني بالمعهد الوطني المتخصص في التكوين المهني بالسوقر، تمحور التساؤل الرئيسي للدراسة في: ما دور الإتصال الحديث في خدمة الإختيارات المهنية بقطاع التكوين المهني؟ هدفت دراستنا الى فهم وتحليل الدور الذي يلعبه الاتصال الحديث في خدمة الاختيارات المهنية للمتربصين بقطاع التكوين المهني،والتعرف عن توظيف الادارة الالكترونية وخدماتها بالقطاع، وتوضيح أهمية الخدمات الحديثة للادارة الالكترونية في عصر التحول الرقمي الذي تشهده مؤسسات الدولة ، واهم ماجاء فيها الجانب الميداني للدراسة حيث شملت العينة 48 من متربصي التكوين الحضوري للفترة الصباحية مكونة من ثلاث تخصصات،امتدت فترة جمع البيانات من فيفري إلى ماي 2025، قمنا بتوزيع الاستمارة على المبحوثين،قسمت الى ثلاث محاور البيانات الشخصية ومحورين يخصان الفرضيتين الفرعيتين بإجمالي 15 سؤال مغلقة، استخدمنا المنهج الوصفي لجمع وتحليل ومناقشة نتائج الدراسة،واهم ما جاء في نتائج الدراسة تبين من خلاله استخدام الادارة بالمعهد لوسائل الاتصال الحديث لتوجيه اختيارات متربصي المركز في مرحلة التسجيل غير أنها في طورها الأول من الاستخدام وليست بالمستوى الكافي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالاتصال الحديثen_US
dc.subjectالاختيار المهنيen_US
dc.subjectالتكوين المهنيen_US
dc.subjectالادارة الالكترونيةen_US
dc.titleالإتصال الحديث ودوره في الإختيارات المهنية بقطاع التكوين المهنيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.SOC.2025.06.pdf1,74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.